úterý 8. března 2016

Piškotový dort s ananasem

Tenhle světlý naked cake je můj nový favorit. Po desítkách mrkvových dortů jsem si myslela, že žádný dort nebude mít takový úspěch, ale tenhle piškotový opravdu překvapil. Oslavenec miluje ananas, tak bylo jasné, jaké ovoce použiju, může se tam dát ale jakékoliv jiné. Recept na korpus je od Děvčete a krém jsem použila můj nejoblíbenější šlehačkovo-tvarohovo-mascarponový. Ten piškot je opravdu skvělý, je pevný, krásně nadýchaný a vlhký. Jen se musím naučit řezat rovně nebo alespoň jednotlivé pláty složit tak, jak byly, celý dort je trošku nakřivo. Dělala jsem ho do formy o průměru 22 cm a na tři pláty šel rozříznout tak tak. Na větší formu bych doporučila zvýšit dávku. Výsledek je lehký, svěží a šťavnatý.



Korpus:

4 vejce
160 g cukru krupice nebo krystal
160 g hladké mouky
1 lžička prášku do pečiva
trocha vody
špetka soli

Nejdříve si zapněte troubu na 150-160 stupňů a nachystejte si formu. Dno vyložte pečícím papírem tak, že papír "scvaknete" mezi dno a boky a to, co trčí, odstřihnete. Boky pomažte kostkou másla a přilepte na ně pečící papír tak, aby převyšoval kraj formy o alespoň 5 cm. Tento postup najdete i s foto ukázkou tady
Žloutky oddělte od bílků, opravdu opatrně, aby byly bílky čisté bez částí žloutku. Bílky vyšlehejte se špetkou soli a lžící studené vody, až sníh začne houstnout, přidejte 1/2 cukru (80 g) a vyšlehejte do tuha (špičky musí zůstat stát). 
Žloutky se zbylým cukrem šlehejte do pěny asi 4 minuty. Mezitím si dejte vařit vodu, do žloutků přidejte 5 lžic horké vody a šlehejte ještě minutu. 
Ve vedlejší misce smíchejte mouku s práškem do pečiva a nejlíp si ji do vedlejší misky prosejte. Ke žloutkům přidejte 1/3 mouky a zamíchejte. Vmíchejte 1/3 bílků - jemně špachtlí nebo vařečkou. Vsypte další třetinu mouky a další třetinu bílků, zase promíchejte a nakonec zbytek surovin a vymíchejte hezky vláčné těsto.
Těsto nalijte do formy, vložte do vyhřáté trouby a pečte asi 50 minut. Během pečení troubu nesmíte otevřít, piškot by se nemusel nafouknout a propadl by se. Až budete vidět ke konci pečení, že je na povrchu krásně zlatavý, zkuste pomocí špejle, jestli je hotový (když ji vytáhnete suchou, je upečený) a nechte chvilku vychladnout na mřížce. Pak piškot vyndejte z formy, překlopte a nechte chladnout volně na mřížce. 

Až korpus vychladne, rozkrojte ho na 3 stejné díly. U větší formy vám to vyjde jen na 2 díly (v tomto případě udělejte méně krému). 

Krém:

2 smetany ke šlehání
2 ztužovače do šlehačky
1 mascarpone
1 tučný tvaroh ve vaničce
1 smetanový sýr (cream cheese typu Philadelphia, Lučina - já mám osvědčený smetanový sýr z Lidlu)
moučkový cukr dle chuti

libovolné ovoce

Smetany vyšlehejte spolu se ztužovači, pomocí stěrky vmíchejte k tvarohům a podle chuti doslaďte. Krém postupně navrstvěte, já jsem ještě do každé mezery ke krému dala okapaný a nakrájený ananas - můžete dát jiné ovoce nebo klidně žádné. Dort jsem ozdobila čerstvými jahodami a zbylým ananasem. Před servírováním je dobré nechat dort uležet v lednici. 


Fotky dalších (novějších) dortů najdete tady http://upeceno.blogspot.cz/2017/05/dorty.html








A jedna nekvalitní na řezu

Žádné komentáře:

Okomentovat